zondag 4 januari 2015

Gelukkig nieuwjaar!

Eerst en vooral wil ik jullie een heel gelukkig en vooral proef-rijk 2015 wensen! Dat al jullie dromen en wensen mogen uitkomen en dat jullie samen met mij heel wat nieuwe dingetjes leren eten!

In mijn vorige blog had ik beloofd om over mijn nieuwjaarseetperikelen te vertellen, so here goes. Mijn vriend en ik waren uitgenodigd bij vrienden van hem en enkele oud-schoolkameraden. Iedereen moest voor iets zorgen en wij stonden in voor de drank. Maar het eten, dat gingen onze gastdames en de andere gasten maken. Uiteraard krijg je als voedselneofoob dan meteen de gedachte: "Wat gaat er voorzien zijn? Ga ik dat lusten? Als ik het niet lust, kan ik dat dan weigeren en hoe?" Niet zo'n toffe gedachtes om het nieuwe jaar mee in te zetten, als je het mij vraagt.

Wat schafte de pot nu? Eerst waren er hapjes voorzien: chips, nootjes, zoutjes en nog ovenhapjes. Daarna broccolisoep en als hoofdgerecht gehakschotel (puree, bloemkool en gehakt in een ovenschotel en dat in de oven bakken) of een ovenschotel met witloof, hesp en gratin. Niets voor mij, dus... Het dessert was appelstrüdel met ijs en warme chocoladesaus.

Ik had me dus maar volgegeten aan de hapjes en aan de heeeeeel erg lekkere soep. Toen het hoofdgerecht op tafel stond, had ik natuurlijk al genoeg gegeten en kreeg ik er geen hap meer bij. Ik heb de gehaktschotel wel geproefd en het viel best mee, maar mijn buikje zat al vol :) Een uurtje later kon de dessert er gelukkig wel al terug bij. Ook de eerste keer dat ik appelstrudel at, en ik vond het idee van warme appel toch niet zo geslaagd. Maar in combinatie met het ijs en de chocoladesaus: een dikke aanrader!

Al bij al viel het eten bij nieuwjaar nog mee, mede omdat ik aan niemand heb moeten uitleggen dat ik bijna niets lust. Het is veel leuker om ergens te gaan eten, zonder dat je  een uitleg over je eetgewoontes achter de rug moet hebben.

Wish me luck & keep on trying!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hey ik ben net deze blog tegengekomen, wat leuk en knap dat je nieuwe dingen probeert zeg! Je schrijft er ook zo leuk over.

Ik zou mezelf een ex-neofoob noemen. Vroeger had ik heel veel moeite met het proberen van nieuwe dingen en ging ik het uit de weg. Ik herken echt zoveel van wat je schrijft.

Tegenwoordig lust ik bijna alles en probeer ik graag nieuwe dingen uit, echt de omgedraaide wereld zeg maar. Het duurde heel erg lang voor ik daar was maar het is heel fijn en mogelijk! Het knopje omzetten word makkelijker als je eenmaal weet waar die zit dus ga zo door.

Gelukkig nieuwjaar, veel smikkelplezier en sterkte het kan allemaal best moeilijk zijn.

Jonne zei

Hallo Anoniem!

Wauw, supergoed dat je nu alles lust. Ik kan alleen maar hopen dat ik dat op een dag ook kan zeggen. Voorlopig is het nog: "Ik lust al veel meer dan vroeger en ben ook bereid om nieuwe dingen te proeven." We blijven ervoor gaan!
Heb jij nog tips voor mij en andere neofoben?

Groetjes!