vrijdag 20 juli 2012

Hello, my name is..

Dagen en dagen heeft het geduurd vooraleer ik deze blog durfde opstarten. Ik zit al sinds vorige week met het idee in mijn hoofd dat ik eindelijk toch mijn ervaringen met voedselneofobie (en de problemen die erbij horen) wil neerschrijven, maar ja... Hoe begin je daar aan?

Wel, laat me mijzelf eerst eventjes voorstellen. Mijn naam is Jonne, ik ben 22 jaar en ik ben een zogenaamde "moeilijke eter". Beter gezegd: ik heb voedselneofobie. Dat wil zo veel zeggen als: ik durf (bijna) niets nieuws te proeven.

Ik wilde eigenlijk openen met de zin "Hello, my name is Jonne and I suffer from food neophobia", zo'n typische AA-zin. Ik vind wel dat'ie erbij past. Net zoals een AA'er heb ik een probleem waar ik niet zomaar met iedereen wil en durf over praten. Net zoals een AA'er word ik vaak scheef bekeken door mijn probleem. En net zoals een AA'er heb ik toch nood aan een luisterend oor en een helpende hand.

Wat is voedselneofobie nu eigenlijk?

Voedselneofobie is heel normaal. Bij kleine kinderen dan toch. Het is een bepaalde periode in de ontwikkeling van een kind, waarbij kinderen plots niets meer willen proeven. Wat het kind niet kent, eet het niet, zo simpel is het. Uiteraard geraken de meeste kinderen hierover, maar in sommige gevallen loopt het uit de hand. En dan ontstaat voedselneofobie ofwel "selectieve eetstoornis".

Bij mij ging het ook ongeveer zo. Als ik vraag aan mijn ouders wanneer het is begonnen, zeggen ze: "Vroeger at ge alles, maar van den ene op den andere dag: niks meer!" Ja hoor, groenten, vlees, papjes en hapjes, alles at ik vroeger. Maar plots wilde ik niets meer eten. Zelfs dingen die ik ervoor wel lustte, wilde ik niet meer eten. Ik herinner me nog vaag dat ik vroeger kiwi's at en gek was van groentesoep. Nu moet ik er niets meer van hebben! Ik moet wel zeggen dat het op dit moment al een ietsieminibeetje beter met me gaat. Ik durf nu en dan wel nieuwe dingen proeven, terwijl ik dit vroeger echt nooit gedaan zou hebben.

Dat was het dan voor mijn eerste blog! Jullie zullen me nog wel beter leren kennen doorheen alle posts. Heb je vragen, stel ze dan gerust!


Geen opmerkingen: