zaterdag 21 juli 2012

Willen, maar niet durven

Soms vervloek ik mezelf. Of beter gezegd: soms vervloek ik mijn neofobie. Ik ben er heel zeker van dat anderen dat gevoel met me delen. En het gaat dan vaak niet eens om grote dingen, maar net om die kleine ambetantigheden, die kleine vervelende dingen.

Zo had mijn mama gisteren vis gebakken (ja, ik woon nog steeds thuis) en ik ging haar wat helpen. Tijdens het bakken dacht ik voortdurend: Dat ziet er wel ok uit, ik wil dat wel eens proeven. Toen de tafel gedekt was en het eten klaarstond, kon ik het gewoon niet meer. Ik wilde wel nog, maar ik durfde het niet. Zelfs geen milimetertje vis durfde ik proeven!

Het deed me denken aan een Griekse mythe waarover ik in het middelbaar heb geleerd: de Tantaluskwelling. Tantalus is een kerel die om één of andere reden wordt gestrafd. Zijn straf is niet van de minste: hij moet in een grote plas water staan. "Da's toch niet erg!", hoor ik je denken. Wel, hij moest niet alleen in dat water staan, maar hij mocht er niet aan drinken! Het water kwam tot aan zijn kin, maar als hij zich voorover bukte, zakte het water plots. Boven hem hingen dan ook nog eens heel lekkere vruchten en verschillende soorten fruit. En ook daar mocht die arme Tantalus niet van eten. Probeerde hij de vruchten te pakken, dan waaide een stormwind de takken plots weg.

Wat heeft dit verhaal nu met mij te maken? Soms denk ik dat ik ook met een soort van Tantaluskwelling te maken heb. Ik wil ook wel vanalles proeven en meer leren eten, maar ik "kan" het niet. Nuja, "kan". Ik DURF het niet. En als je iets niet durft, kan je het niet.

Veel mensen die van mijn voedselneofobie weten, zeggen altijd maar "Ge moet dat proberen. Als ge niet probeert, zult ge het ook nooit lusten." Wanneer ik hen dan uitleg dat ik dat wel wil, maar niet durf, volgt het antwoord: "Da's flauw. Ge moet gewoon denken dat ge het kunt of lust en dan durft ge wel proeven." Helaas pindakaas, maar niets in minder waar. Ik heb mezelf al vaak proberen te overtuigen dat ik iets lust, maar voor een voedselneofoob is er een wereldbreed verschil tussen "denken dat je het lust" en "het effectieve (durven) lusten".

Dat was het alweer voor vandaag! Laat gerust een berichtje achter :) Ik wil alleen nog eventjes zeggen dat ik binnenkort waarschijnlijk uitdagingen met mezelf zal aangaan: kleine dingen leren proeven en bepaalde slechte gewoontes opgeven en inruilen voor betere, gezondere gewoontes.

Geen opmerkingen: