dinsdag 27 mei 2014

Kaasjes, visjes en barbecue

Hallo allemaal!

Vorige week was een moedige week voor mij, want ik heb verschillende dingen geproefd. Het eerste waar ik het over wil hebben, is vis. Thuis is niemand een grote viseter, dus dat komt hooguit 1 keer per maand op tafel te staan. Vorige week had mijn mama kabeljauwhaasje klaargemaakt met puree. Mijn vorige vis die ik had geproefd was een gestoomde vis, maar deze keer had mama de kabeljauw gepaneerd en goed gekruid. Toen eventjes niemand oplette, pikte ik snel een stukje uit de pan en stak het, samen met wat puree, in mijn mond. En... het was eigenlijk best lekker! Uiteraard, het was een nieuwe smaak, dus een ietwat vreemde smaak, maar toch wel lekker. Dus nam ik me nog een stukje bij! En daarna nog twee kleine stukjes!

Hier een foto van het lekkere kabeljauwhaasje. De cirkel staat voor wat ik er in totaal van heb gegeten! Niet veel, ik weet het, maar het is een begin.

Nog iets wat ik nog maar pas heb leren eten, is broccolisoep. 


Thuis wordt het gemaakt door de broccoli eerst te laten koken in water, dan twee blokjes kippenbouillon erbij, nog eventjes laten koken, dan de heleboel mixen, kruiden en klaar! En dat is echt overheerlijk. Bovendien proef ik precies meer de kippenbouillon dan de broccoli, hoewel ze thuis het tegendeel beweren. Achja, het zal dan wel liggen aan het feit dat ik eigenlijk niet weet hoe broccoli proeft :)

Terug naar de nieuwe dingen die ik heb geproefd. Vorige week heb ik twee soorten kaas geproefd, salade en een kerstomaatje. Over de kaas valt niet veel te vertellen, behalve dat het niet veel smaak had en een wat vettige, maar toch ook droge textuur. Ik kan het niet zo heel goed uitleggen. De eerste soort kaas was er eentje uit een salade die mijn vriend had gekocht. Dus, de exacte soort ken ik niet. De tweede kaas was een soort abdijkaas. Dikker en smeuïger van textuur, maar qua smaak was ik niet overtuigd. 

En dan ten slotte heb ik sla geproefd. Zoals jullie waarschijnlijk al weten, gruwel ik meestal van groene dingen en sla stond helemaal onderaan op mijn lijstje van dingen die ik wil proeven. Maar ik heb het uiteindelijk toch eens geproefd. Zondagavond, zalig weertje, en wat doe je dan? Juist ja, barbecueën. Papa bakte het vlees en mama maakte de groentjes klaar, waaronder ook een verse krop sla uit de tuin van mijn vriend zijn opa. Eerst vroeg mijn vriend of ik niet eens een kerstomaatje (of een snoeptomaatje) wilde proeven. Ik had al eens laten vallen dat ik die wel eens wilde proberen, en zo'n dingen onthoudt hij altijd :) Dus, ik kon niet anders (natuurlijk wel) dan proeven. En zo'n tomaatje valt best nog mee qua smaak. De textuur is, zoals gewoonlijk, wennen, maar de smaak was dik ok. En toen bood hij me ook een stuk sla aan, met nog een stukje kerstomaat erbij. Laat me nu al zeggen, sla is en zal nooit mijn favoriete eten worden. Terwijl iedereen zegt dat sla geen smaak heeft, vind ik dat sla GROEN smaakt. Als groen een smaak zou hebben, wel, dan zou het naar sla proeven. Ik zeg niet dat ik het niet meer opnieuw zou proberen, maar voorlopig ben ik niet fan. Ohja, mijn vriend gooide ook nog wat eiwit van een gekookt eitje op mijn bord. Dat heeft natuurlijk geen smaak, dus had ik het snel met wat frietjes verorberd. 

Zo, dat was alweer mijn week. Lekkere nieuwe dingen geproefd en wat minder lekkere. Hopelijk zitten er deze week ook wat nieuwe dingen in mijn menu, we shall see. Nu ga ik wat heerlijke verse aardbeitjes oppeuzelen, hmmmm! 

Wish me luck & keep on trying.


PS: bijna vergeten, maar deze morgen heb ik eigenlijk al iets nieuws geproefd! Een chocobroodje met wat pudding erin. De combinatie met pudding had ik nog nooit gegeten, maar njammie, het was lekker! 

Geen opmerkingen: