vrijdag 9 mei 2014

Hello again!

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier nog een blog heb gepost. Maar het had ook allemaal zijn redenen. Ik heb het superdruk gehad op school met de lessen, de verschillende papers en vooral mijn thesis. En als ik dan wat vrije tijd had, was ik mijn laptop echt beu gezien. Maar dat gaat nu terug beteren. Ik heb vandaag mijn thesis officieel binnengebracht, dus de komende wrken zijn wat rustiger. Hoop ik. Echt waar.  

Maar genoeg over mijn school, ik wil het terug hebben over mijn eten. Want ik heb weer heel wat "meegemaakt". En geproefd. Lekker gevonden. Maar ook gezworen om nooit meer te proberen. Dat is het net als je nieuwe dingen proeft, je weet nooit waar je je aan moet verwachten. Meestal vraag ik eerst aan iemand hoe dat nieuwe stukje eten smaakt. Maar "zoet, maar ook wel wat bitter" of "en beetje zurig", dat zegt me natuurlijk niet veel. Dus probeer ik mezelf te overtuigen om het gewoon in mijn mond te steken en het zelf te testen. En tegenwoordig lukt dat in 80% van de gevallen. Ik wou echt dat ik kon zeggen 100%, maar soms val ik volledig terug in mijn oude gewoontes van alles te weigeren. Maar alles heeft zijn tijd nodig en dus wanhoop ik niet.  

De laatste paar maanden heb ik weer heel wat dingen geproefd en sommige dingen blijven eten. Zo heb ik op één dag zelfs verschillende dingen geproefd. Laat me kort even de situatie schetsen. Ik was bij mijn vriend blijven slapen en zoals jullie waarschijnlijk ook weten, is er bij iemand anders thuis NOOIT wat je lust. Ik had die dag 's morgens al een grijze boterham gegeten, mijn eerste keer dat ik grijs brood at, en ik vond dat eigenlijk zelfs lekkerder dan gewoon wit brood. Op de korst na natuurlijk, want niets kan zo'n lekkere krokante korst van wit vers brood verslaan. Ook de choco die ik erbij at was een "firsttimer": van die choco uit de Aldi met twee kleurtjes: wit en bruin. Zeker niet slecht, maar geef mij toch maar liever Nutella. 's Middags stonden er opnieuw "bokes" op het menu, voor mij met een klein beetje boter en chocolade hagelslag. Die van de gb, want een ander merk moet je mij niet geven, hoor. En mijn vriend ging een eitje bakken. Het vreemde is, ik had al een tijdje zin om zo'n gebakken eitje te proeven, want hoewel het er echt niet mooi uitziet, leek het mij wel erg lekker te zijn. Dus toen mijn vriend zijn eitje geklutst, gekruid en gebakken had, vond ik dat het tijd werd om daar eens van te proeven. En eigenlijk, het was helemaal niet slecht! Mijn volgende en meteen ook laatste proefsel van die dag, vind ik nog steeds straf. Het was iets waarvan ik dacht dat ik het noooooooit zou eten: een gehaktbal. En meer specifiek: een koude kippe gehaktbal. Okee, okee, het klinkt nu alsof ik zo'n hele bal heb opgegeten, maar je moet wel in gedachtrn houden dat als ik zeg dat ik iets proef, dat het echt maar een klein stukje is. Eigenlijk niet eens een hap. Iemand anders zou zeggen: daar heb je toch niets aan en dat proef je toch niet! Maar ik heb aan een ministukje genoeg om mijn oordeel te vellen over voedsel. Ahja, de kippengehaktbal dus. Ik ben er tot vandaag nog steeds niet uit wat ik er nu precies van vind. Het was niet vies, da's al belangrijk, maar het had ook een andere textuur dan ik had verwacht. En de smaak zelf, ja, hoe beschrijf je zoiets? Het smaakte niet echt naar kip, maar toch een beetje. Het was niet zoet, niet zuur, niet bitter, maar als "droog" een smaak zou zijn, zou ik het wat droog noemen.  

De rest van wat ik heb geproefd en van wat ik me nog herinner, zal ik kort proberen op te sommen. Videe, kalkoen, kalfsvlees, boontjes met ajuin en stukjes spek in, varkensvlees, konijn, opnieuw spruitjes, druiven, kiwi, appel MET schil, "koekskeskoek", volkoren spaghetti met mijn zelfgemaakte bolognaidesaus en meergranen-ovenbroodjes (dit is trouwens mijn ultramegafavoriete gerechtje geworden. En dat van mijn vriend ook!), tomatensoep gemaakt met echte groentjes, zoete aardappelfrietjes, kippenwit (dat eet ik tegenwoordig bijna altijd tussen mijn sandwiches, met ketchup), boterhammen met choco en daar banaan bij, ananas (mijn god, da's lekker en zoet en hmmmmmm!), perzik (never ever again), peer (ook een dikke no-no.), bloemkool met zo'n witte saus (niet slecht), opnieuw spek, paprikasoep, groentesoep, brocollisoep, bloemkoolsoep (veel soepjes dus), een stukje van het eiwit van een hardgekookt eitje, vis (kabeljauw gestoomd en gepaneerd) en nog wat dingen die ik nu waarschijnlijk vergeet. Heel belangrijk ook, ik heb mezelf gedwongen en geleerd om ook met patatjes vlees te eten of nieuwe dingen te proeven. Dit blijft nog steeds een uitdaging voor mij, maar wat ketchup maakt het al wat makkelijker. Ik snap trouwens niet dat mensen echt puur een groot stukvlees alleen kunnen eten, jakkie! En ook barbecue heb ik nu eens gegeten zonder frietjes! Kip, met stukjes brood, een paar schijfjes komkommer en natuurlijk ketchup.  

Ohja, nog eventjes melden dat ik kip, kippenwit, gebakken haantje, varkenshaasje, kiwi, druiven, appels MET schil, grijs brood, volkoren spaghetti en volkoren broodjes nu tot mijn "vaste menu" kan tellen. Klein applausje voor mezelf!

Wish me luck & keep on trying!

2 opmerkingen:

Chris zei

Ha, das een aardig lijstje wat je toe kunt voegen aan je vaste menu!
Netjes :)

Wat bedoel je trouwens met kippenwit?

Wat eten betepreft ben je nog wel iets erger als ik ben zie ik wel.
In vergelijking met jou ben ik nog een makkelijke eter geloof ik (en me moeder zal mij zeker niet snel als makkelijke eter omschrijven).
Maar goed, je probeert wel meer dingen als ik doe dus, your catchi g up with me! ;)

Ik heb ook wat nieuwe dingetjes geprobeerd waaronder manderijn, en als tip, als je ananas lekker vindt ( heb ik sinds kort ook voor het eerst geproefd) dan denk ik dat je mandarijn ook lekker vind, wel andere smaak maar wel zoet en kwa textuur vergelijkbaar.


Jonne zei

Hallo Chris!

Mandarijn staat al heel lang op mijn lijstje met favoriete fruit, hoor. Dat heeft er denk ik al altijd op gestaan, gelukkig maar. Ik zal binnenkort mijn lijst met eten dat ik lust eens moeten aanpassen.

Laat je zeker niet ontmoedigen, al proef je maar 1 ding per week, per maand, per jaar, dan is dat alvast 1 iets dat je geproefd heb. En ik ben nu al "jaloers" (en natuurlijk ook trots) dat je meer dan mij lust. Heel goed dus!

Kippenwit is heel dun gesneden kippenvlees. Eigenlijk kipfilet, maar thuis noemen we dat dus kippenwit ;) Google het maar eens, dan zal je het vast wel herkennen! Een absolute aanrader voor iemand zoals ons, die nog niet veel lust. Het heeft niet te veel smaak en omdat het zo dun is, merk je bijna niet dat je het aan't eten bent.

Groetjes!