zondag 26 juli 2015

Eigen gerechtjes

In een eigen huisje wonen betekent ook voor je eigen kost zorgen. En dat is exact wat ik sinds twee weken heb gedaan en ik ben supertrots op mezelf. Niet alleen omdat ik elke dag gekookt heb, maar ook omdat ik bijna alles geproefd heb! Jaja, groentjes ook :)

Eerst al eventjes over mijn bakperikelen: wafels! HEEEERLIJKE wafels! En vooral: helemaal zelfgemaakt :) Jammer genoeg heb ik er geen foto's van waarmee ik kan opscheppen, maar ik kan je verzekeren: njammie!

En dan enkele van mijn zelfgemaakte menu's. "Noeneke", zoals ze wel eens durven zeggen hier. Ik heb al verschillende keren kip met gebakken patatjes gemaakt (voor mijn vriend met sla erbij), en ik ben daar grote fan van! Met een klein beetje curryketchup erbij smaakt het echt heerlijk! Vroeger at ik misschien maar een half stukje gesneden kip, maar nu kan ik al verschillende stukjes op.

 Ziet er best goed uit, niet? 

Een ander menuutje waren ook aardappelen, maar deze keer met kalkoenschnitzel. Nog nooit gegeten, laat staan klaargemaakt. Maar, op de kleine stukjes ietsje te zwart gebakken vlees, vond ik het zeer geslaagd. Kalkoenschnitzel is qua smaak ongeveer hetzelfde als gewoon kip, maar dan met een krokant korstje errond. 

Niet mijn bordje ;) Véééél te groot stuk vlees en mayo, beh!  

Ook vis heeft op onze menu gestaan. Kabeljauw is echt wel mijn favoriete vis en ik zou het elke week kunnen eten! Deze keer met puree en een lekker korstje van paneermeel van paprika en peterselie.
Bordje al bijna leeg!

En dan moest ik natuurlijk ook eens groentjes beginnen te maken. Op de boodschappenlijst stonden bloemkool en broccoli. Van de broccoli heb ik een zalig soepje gemaakt. Gewoon de broccoli gekookt in water met enkele blokjes kippenbouillon en dan mixen. Voor wie, zoals mij, niet echt groente-achtig is, is zo'n soepje de ideale oplossing. Toch de nodige groentjes binnen, zonder de textuur en de volle smaak! 

De bloemkool werd vervolgens met een melksausje klaargemaakt en opgegeten met aardappelen en kalfslapje. Ik had bijna niet gedurfd om die bloemkool te proeven, maar dan toch een hapje genomen. De smaak was even wennen, maar hoe meer ik er van at, hoe beter het begon te smaken. 

 Het lijkt misschien niet veel, maar voor mij was dit echt een gigantische stap vooruit! 

Ook nog op de menu, maar dan zonder foto: kippenworst met -rara- aardappelen! Ook best lekker. Ik wilde eerst echt niet proeven van de worst, het was me te nieuw en te spannend. Maar, uiteindelijk heb ik toch een klein stukje van de kippenworst van mijn vriend geproefd en heb ik mezelf dan ook maar een stukje genomen :)

Niet alleen middageten heb ik leren eten, maar ook iets overheerlijks: Ben & Jerry's Cookie Dough ijs. Hoewel ik nooit echt geïnteresseerd was in Ben & Jerry's, heb ik me toch eens laten overhalen om ervan te proeven en de Cookie Dough-versie vond ik heeeeerlijk! Het ijs op zich is al lekker, maar de stukjes chocolade en koekjesdeeg ertussen maken het allemaal onweerstaanbaar :)


En nog een laatste nieuwtje in mijn huisgemaakte probeersels: rode bessengelei! Helemaal zelfgemaakt met de besjes die hier in de tuin groeien. Ik moet er wel zelf nog van proeven, maar ik ben er zeker van dat het lekker zal zijn. Ik hou jullie op de hoogte!



Wish me luck & keep on trying!



Geen opmerkingen: