woensdag 7 oktober 2015

Echte boerenkost!

Iedereen heeft het wel al eens gehoord: er is niets beter dan echte Vlaamse boerenkost! En eigenlijk moet ik toegeven dat ze wel gelijk hebben...

Wat versta ik dan onder "echte Vlaamse boerenkost"? Bijvoorbeeld wortelstoemp met worst! Ohja, ik, die vroeger nooit maar dan ook nooit worst zou willen eten, ik ben verlekkerd op wortelstoemp met worst. Ik heb het receptje wel een beetje aangepast naar mijn eigen wensen: geen vettige varkensworst, maar lekkere kippen- of kalkoenworst! Niet zelfgedraaid, maar wel lekker zelf gebakken :) En daarbij een lekkere zoete portie wortelstoemp! Ik had al enkele keren worst met aardappelen en daarbij worteltjes gemaakt, maar vandaag deed ik het zoals het hoort: worteltjes (gekookt in water met 3 theelepels suiker) onder de aardappelen gepureerd! Ik moet toegeven, ik dacht eerst: "Ohjee, dat zijn VEEL wortels, TE VEEL wortels..." Daar was mijn angst weer... Maar toen het eenmaal op mijn bord lag, en ik het rook, kwam het water me al in de mond. En het was echt wel heel erg lekker!

Okeeeee, dit LIJKT niet superveel te zijn, maar het zijn dan ook heel erg grote borden! 

Gisteren heb ik ook weer een andere lekkere vleessoort gemaakt & geproefd: kalfsoester. Oester? Van een kalf? Ja, dat is eigenlijk gewoon het biefstukvlees, maar dan van een kalfje. Uit de billetjes dus! (Goh, dat klinkt zo erg als ik dat hier zo schrijf...) Maar hoe dan ook, een heerlijk mals stukje vlees! Ik heb ondertussen al ontdekt dat ik vlees graag supermals eet, en als het gebakken is als een schoenlap (lees: taai, taaier, taaist!), dan kan ik echt niet van de textuur en dus ook niet van de smaak genieten. En bij de kalfsoester kan ik zeggen dat het erg mals gebakken was. Wel geen bloed meer (dat durf ik nog niet echt), maar nog superzacht! 

Maar het beste van de week, dat was toch wel mijn zelfgemaakte kalkoen met druivensaus, een receptje van de mama. HMMMM! HEEEEERLIJK! OVERHEERLIJK! Als je met één soort vlees zou willen beginnen, raad ik toch wel kalkoen aan: ongelooflijk mals en niet scherp van smaak. Daar dan nog een superzoet sausje en druifjes zonder pit, kroketjes ernaast en SMULLEN MAAR! Ik eet zelfs de druifjes mee op, in tegenstelling tot mijn vriend. Eindelijk lust ik eens iets dat hij niet lust!
Jammer genoeg dacht ik pas aan een foto toen alles al verorberd was :) Volgende keer maak ik zeker en vast een foto om hier te posten, beloofd! 

Wish me luck & keep on trying!


Geen opmerkingen: