woensdag 14 oktober 2015

Croque-monsieur-liefde

Sinds ik in mijn eigen huisje woon en het af en toe niet haalbaar is om "noen" (lees: een warme maaltijd) te maken, ben ik helemaal verzot op croque'jes!

Het begon eigenlijk allemaal enkele maanden geleden. Mijn vriend is fervent fan van de croque monsieurs (tosti's voor de Nederlanders onder jullie) van zijn oma. Zij maakt die klaar in een pan: boter aan beide kanten van de croque smeren, de pan in en lekker vettig laten bakken! En omdat ik tegenwoordig best wel nieuwsgierig ben naar nieuwe soorten eten, dacht ik: "Kom, we proeven er eens een stukje van!" Let wel, ik had daarvoor nog maar 1 keer een soort van croque-monsieur gegeten en dat was, misschien herinneren jullie het je nog, op een camping in de Ardèche. Tijdens onze vakantie vorig jaar dus. Maar dat was een croque-monsieur met niet alleen kaas tussen, maar ook nog eens enorm veel gesmolten kaas erbovenop! Iets te veel van het kaas-goede, dus.

Maar dus enkele maanden geleden proefde ik voor het eerst van een "echte" croque-monsieur, klaargemaakt zoals vroeger :) Die combinatie van het zoete/zoute van de smeuïge gesmolten kaas met de smaak van de hesp en de aangebakken boter op de sneden brood, die klopte gewoon. Daar nog wat ketchup bij en het plaatje was compleet. Maar na deze ene keer croque-monsieur op bomma's wijze, heb ik een hele tijd geen croque's meer gegeten. Tot we eenmaal in ons huisje woonden. Mijn vriend at wel vaker snel een croque uit het vuistje en omdat ik niet altijd boterhammen met hagelslag wilde eten, probeerde ik op een dag ook zo'n croque-monsieur. En het was lekker! Niet zo lekker als die uit de pan, jammer genoeg. De smaak van de aangebakken boter ontbrak. Maar toch lekker genoeg zodat ik echt wekelijks (en soms bijna dagelijks) croque-monsieurs durf eten :) Ik eet ze het liefst in combinatie met curryketchup. En als de kaas of de hesp langs het brood uitsteken, dan snij ik dat eigenlijk liever af. Maar voor de rest kan een croque mij absoluut bekoren!

Ik weet dat normaal gezien een croque-monsieur wordt gemaakt met wit brood of echt croque-brood, maar wij maken die meestal gewoon met het brood dat we in huis hebben: "supergrijs" brood ofwel grijs tijgerbrood. En dat is ooooook heel erg lekker!


Wish me luck & keep on trying!


Geen opmerkingen: